Hem » Den första godkända hinderbanan i Sverige.

Den första godkända hinderbanan i Sverige.

När sommaren kommer ser man dem lite varstans. De dyker upp på torg, i parker och trädgårdar. Uppblåsbara hoppborgar och hinderbanor. Aktivitetshyra i Kungsbacka är en av branschens aktörer som driver utvecklingen, med nya spektakulära upplevelser och inte minst med säkerhetsfrågor.

En av de aktiviteter som Aktivitetshyra arbetar med är en aktivitet med namnet ”#MegaTrack”, den första godkända hinderbanan i Sverige. Det är en utmanande hinderbana som man bygger upp med olika moduler. -Vi har själva en femtio meter lång hinderbana, men i samarbete med flera aktörer är det möjligt att bygga upp en anläggning på närmare 400 meter, berättar Joel Georgy som startade Aktivitetshyra i Kungsbacka som tjugoåring 2016. -Det är roligt att flera aktörer kan samarbeta för att utveckla nya utmanande aktiviteter och samtidigt vara oerhört noggranna med säkerheten. Vi är en av tre arrangörer som får godkänna uppblåsbara hinderbanor och hoppborgar, förklarar Joel. Joel är dessutom en av få certifierade besiktningsmän i Sverige.

– Uppblåsbara hinderbanor är vår enskilt populäraste aktivitet. De funkar ju lika bra på ett barnkalas som på en festival. När man hyr en hinderbana måste man vara noga med en rad säkerhetsdetaljer, betonar Joel. Det handlar bland annat om höjden på sidorna och hur man förankrar banan i marken. Vi hade funderat på en hinderbanan i några år, men det var först förra året som vi hade möjlighet att skaffa en banan som uppfyller alla krav på säkerhet.

Många uppblåsbara aktiviteter kan se likadana ut, men det finns väsentliga skillnader. Alla hinderbanor, hoppborgar och uppblåsbara rutschkanor för barn ska vara godkända enligt europanorm EN14960:2013, en säkerhetsnorm som är till för att barnen inte ska skada sig. – Tyvärr efterlever inte alla aktörer detta, men det går åt rätt håll. All utrustning som vi hyr ut har vi synat i minsta detalj, utrustning som inte håller måttet arbetar vi inte med, avslutar Joel.

För mer info och bilder kontakta Joel Georgy på telefon 031-303 44 99 eller på [email protected]

Aktivitetshyra AB startade 2016 av Joel Georgy. Förra året genomförde man över 213 evenemang runt om i landet som lockade tusentals besökare och engagerade 75 medarbetare i åldrarna 16-21 år.

Ta kontakt med oss så berättar vi mer!

Kontakta oss här!!

Vi hjälper dig!

Om du vill ha hjälp att välja rätt evenemang eller skräddarsy ditt eget. Ring oss, så hittar vi på något kul ihop!

031-3034499[email protected]

Säg hej till oss!